Äntligen hemma!

Gissa om jag har längtat efter att få komma hem och kunna sätta igång med odlandet!

Tyvärr så var det ett tjockt lager snö som mötte mig här hemma så vårkänslorna kom av sig en aning, men det hindrar ju inte att man sätter igång med förodling och planering!

Just nu funderar jag för fullt vilka tomatsorter som ska föräras en plats i landet i sommar, förra året slutade det med en tomatdjungel av orimliga mått, så i år har jag bestämt mig för att enbart satsa på högväxande sorter på friland, mestadels av cocktail- och körsbärstyp då dessa tycks mogna snabbast. Men det är klart, några biffar måste jag nog klämma in också, bara för att de är så goda att fylla med olika röror och sen gratinera i ugnen… *mums*

Sen är jag ju väldigt glad i olika färger på tomaterna, 2013 odlade jag alltifrån vita till nästan svarta tomater, och däremellan en regnbåge av grönt, gult, orange, rött och brunt.

tomater

Slutligen ska de ju smaka gott också och på den fronten finns det nog inget som slår Sweet Olive F1 och Black Cherry enligt mig. Men det är klart, smaken är som baken! 😉

4 thoughts on “Äntligen hemma!

  1. De vita jag odlar heter ”Snowberry” (cocktailtomat, den cremevita mitt i bilden ovan) och ”Great White” (bifftomat, hittar ingen egen bild på denna), bägge är högväxande och funkade på friland hos mig (i zon 1-2) förra sommaren. Sen har jag även sett en avlång variant, ”Cream Sausage”, men denna har jag inte testat själv..
    Ingen av dem är såklart helt kritvita, men saknar all form av rött pigment både i skal & kött, samt även det gula pigmentet i skalet som jag har förstått det. Och det är absolut värt att testa vita tomater om du är allergisk! Min mamma är allergisk mot jordgubbar & smultron, men tål de vita & gula varianterna utan problem! Lycka till!

      • Jag köper mina frön lite varstans, där jag hittar de sorter jag vill ha! Just de vita tomaterna har jag beställt från kerneliv.dk, en dansk postordersida som jag kan rekommendera! De har lite annorlunda och roliga sorter av det mesta i växtväg (inte bara grönsaker), och en rimlig fraktkostnad för frön även till Sverige.
        Och ang ekologiskt, i mesta möjliga mån försöker jag se till att fröerna jag sår (ffa till det ätbara) är ekologiskt odlade, men ibland går det inte och då får jag trösta mig med att jag åtminstone odlar efter ekologiska principer!

Kommentera

