Tomattankar..

Ja, jag erkänner. Jag har fortfarande inte petat ner mina tomatfröer i jorden.

Förra året var jag alldeles för ivrig och sådde i slutet av februari vilket resulterade i en djungel i miniformat bestående av halvmeterhöga tomatlianer när de väl skulle planteras ut efter den evighetslånga våren. Så i år avvaktar jag istället, kanske lite för länge, men hellre det än att göra om förra årets misstag..

Ett annat misstag jag begick förra säsongen var att odla busktomater på friland. Kanske inget misstag i sig, men resultatet blev återigen djungelliknande…

2013-08-06-4807Allt det där som syns till vänster om pumpan längst ner till höger är tomater (bortsett från en liten kronärtskocka som håller på att tappa bort sig och störbönorna som klättrar på rosenbågen och senare även välde denna, men det är en annan historia). Det gick knappt att ta sig in i landet från den här sidan, men en stor tomatskörd blev det! Om än något svåråtkomlig..

Så i år satsar jag på enbart högväxande sorter som ska bindas upp och tjuvas hårt för att hålla ordning.

Men, problemet med för många tomatsorter kvarstår ju ändå…

Jag tänkte odla tomater i tre pallkragar i år, två rader i varje krage och fyra plantor i varje rad. Det ger 24 plantor om jag räknat rätt. (Och ja, vi äter mycket tomater hos oss! Och fryser in, picklar och kokar marmelad & tomatsås.) Men vilka sorter?

Sweet Olive & Black Cherry är självskrivna, likaså Gardeners Delight & Sweet 100. Tigerella köpte jag förra året (men för sent för att hinna så), den hamnar också på listan. Sen är ju Ildi trevlig och Snowberry är kul som omväxling. Green Grape och Cream Sausage är också roliga sorter.. Och så måste man ju ha några större sorter också, som Marmande (ett säkert kort), Great White och kanske Black Russian?

Hur ska jag kunna begränsa mig? Snacka om lyxproblem… 🙂

 

5 thoughts on “Tomattankar..

  1. Jag sådde i söndags! I en pluggbox. Sen ska jag köpa några färdiga plantor från min farmors trädgårdshandel. Förra året fick jag inte en enda tomat jag tålde från egen odling men mannen fick typ 10. Vi var alldeles för sena förra året.

    • Hoppas på bättre lycka detta året då! Fått tag i några frön till Snowberry förresten? Jag såg att jag bara hade två frön kvar till just den, men ska försöka komma ihåg att ta egna i sommar. Hojta till om du vill ha i så fall!

Kommentera

