Min ”skämshörna”.

När vi flyttade in här för 1,5 år sen fanns här en perennrabatt i ett hörn av trädgården. Jag har av grannarna fått höra att den var jättefin, det fanns alltid nåt som blommade där.

Men sen flyttade vi in…

Jag har aldrig varit nåt stort fan av perenner och rabatter ska jag väl erkänna, jag har alltid föredragit att lägga min kraft och energi på nyttoväxter, sånt som går att äta! Så första året lät vi helt enkelt rabatten vara. Jag visste ju knappt vad som var blommor och vad som var ogräs där! Och vågade följaktligen knappt rensa bort någonting ur den. (Tänk om jag -ve och fasa- skulle råka rensa bort nån supervacker och ovanlig perenn!)

Detta resulterade såklart i en massiv ogräsinvasion; Maskrosor, Åkerfräken, Gråbo, Kvickrot och Våtarv för att nämna några. Det enda jag inte har just där är väl egentligen Kirskål…

Sen finns där ju såklart några fina, väletablerade perenner också som Kärleksörten! Eller Irisarna! En och annan Daggkåpa har jag också lyckats identifiera liksom några Hostor och enstaka Vallmo. Men däremellan är det mycket bar jord. Som gjort för att släppa upp ogräs igenom! Dessutom rabatten dåligt färgkoordinerad och ganska spretig i min smak, men i år är året jag tänkte ändra på det!

Jag har förhört mig om perenner på olika trädgårdsforum och kommit fram till att nävor och daggkåpa skulle vara en bra bas att täcka jorden med, de är inte bara tacksamma och spridningsbenägna, de klarar även av att kväva ogräs när de väl etablerat sig. Dessutom tror jag att daggkåpans stora grågröna blad och vitblommande nävor i stora sjok under de andra blommorna skulle ”lugna ner” rabatten lite, göra den lite mer enhetlig och mindre spretig liksom…

Så när jag hittade ett perennerbjudande från Odla.nu i mailboxen för nån vecka sen så slog jag till på en jättebeställning av just vit blodnäva och jättedaggkåpa! Nu väntar jag bara på att leveransen ska komma så jag kan börja plantera… Sen fyndade jag lite olika Hostor på Lidl igår att fylla på med i det skuggigaste hörnet.

Så här ser rabatten (skämshörnan) ut idag, några enstaka tulpaner på väg upp här och var, i övrigt mest rester av förra årets nedvissnade blommor.

skämshörnan 2 skämshörnan

Kommentera

