Trädgårdsfyndat på Lidl!

Den här veckan har jag trädgårdsfyndat på Lidl! Brukar handla där rätt ofta, det ligger precis på vägen hem från jobb & dagis och där är nästan aldrig några köer. Den här veckan har de haft en trädgårdskampanj och det första som jag fastnade för var det här ”drivbänkstältet” på metallram. Perfekt storlek att ställa utanför två pallkragar för tidig utplantering och avhärdning av förodlade småplantor tänkte jag! Har en annan variant på ”pallkrags-drivbänks-lock” av kanalplast med träram (från Nelson tror jag) sen tidigare, men dessa har tyvärr blåst sönder i vinterns stormar så jag behövde nåt nytt! Jag passade på att köpa två stycken (har två rader där jag bara har två pallkragar i bredd, i övrigt är det tre i bredd) och de passade perfekt!

WP_20140326_16_50_55_Pro

Lätta att montera var de också (tog mig runt 5 minuter ute på gräsmattan och inga verktyg behövdes), och smidiga att plocka isär igen till hösten hoppas jag för jag tänkte vinterförvara dem i förrådet…

Sen hittade jag lite perenner och forsythia till min ”skämshörna” (ska berätta mer om den senare), samt blåbärsbuskar! Namnlösa visserligen, men jag har redan fyra namnsorter och jag tänkte att för knappt 20 kr styck så kan jag chansa och hoppas på det bästa!

Generellt har jag väldigt bra erfarenheter av Lidls växter, fröer och lökar. Köpte jordgubbsplantor där förra sommaren billigt (vanliga ”bra” sorter som t ex Korona & Ostara för nästan inga pengar alls) som gav mängder med bär, nästan alla vårlökar jag har satt är därifrån och deras fröer är helt ok de också, inga fancy sorter, men ett bra basutbud till ruskigt bra priser.

Nackdelen är väl att sortimentet verkar vara framtaget för den tyska marknaden, sorterna kan vara dåligt härdiga här i Sverige, men har man bara lite koll på vad man köper så ordnar ju det sig. Och sen har de bara korta kampanjer, så det blir lite av ett lotteri att se när de får in prylarna och vad de har kvar…

Kommentera

