Den bortglömda myntan.

Innan vi flyttade till hus var jag en inbiten balkongodlare. Jag såg inga hinder eller begränsningar utan odlade högt och lågt, allt gick att odla i krukor och lådor! Jag hade alltifrån kärsbärsträd, vinbärsbuskar och rabarber i stora baljor till ett litet växthus med tomat, chili och basilika. Sallad i blomlådor och sockerärter som klättrade på balkongräcket.
Och så hade jag mina kryddlådor med framförallt olika sorters mynta. När vi så flyttade till huset tog det två hela dagar bara att rensa och städa balkongen. Dessutom var det höst så allt krukodlat skulle vinterbonas för att klara sin första vinter på friland. Den här stackars lådan med Marockansk mynta glömdes bort och blev stående i ett hörn bredvid komposten. Förra året syntes inget livstecken men jag kom mig heller aldrig för att tömma lådan vilket jag är glad för nu, för döm om min förvåning när jag ikväll upptäckte en massa nya skott i lådan! Jag skulle bara riva bort lite vissna löv som lagt sig i hörnet över lådan när jag plötsligt känner en puff av mintdoft! Och jovisst, små men kraftiga och grönkrusiga sticker myntan upp sina skott ur de vissna resterna!
Det ser ut att kunna bli en mojitosommar här trots allt! 🙂

One thought on “Den bortglömda myntan.

Kommentera

