Pelargonfrossa!

Så här såg mitt bagage på bilen ut igår eftermiddag! 20 pelargoner, ett gäng stjärnöga och några lådor jordgubbar. Jag som ”bara” skulle till Granngården för att trösta mig med två kronärtskockor ‘Green Globe’ istället för min döda Herrgårds. Och visst, kronärtskockorna landade snällt i korgen (trevligt pris också, två för 89kr!). Men tror ni att jag kan promenera förbi hylla efter hylla med finfina pellisar som de ställt upp utanför entrén, sådär utan vidare bara? Dessutom försedda med den förrädiskt lockande skylten ”10 för 100kr”… I så fall tror ni fel! Pelargoner må ha lite av en tantstämpel, men tacksammare sommarblomna får man leta efter! Tänkte att mina nyförvärv skulle få pryda altanen i sommar, planterade i diverse gamla zinkkrukor och -hinkar. Nu hoppas jag bara att risken för aprilväder snart är över så jag vågar ställa ut dem!

3 thoughts on “Pelargonfrossa!

    • Jag tror (och hoppas) på det! Alla plantor hade inte blommor men jag försökte få med så många färger som möjligt när jag plockade dem. Mörkröda, ljusröda, cerise, rosa, laxrosa och vita… Älskar färgglada pelargoner!

      • Ja, de är fantastiska. Min farmor och farfar har förädlat och uppfunnit egna sorter. Finns två som är uppkallade efter mig. En mörkt lilla och en spräckligt ljus och mörklila.

        Enligt ett datorspel som heter Backpacker så finns det 250 000 sorters pelargoner. Men den siffran är minst 15 år gammal.

Kommentera

