Kålburar!

Jag hade stora problem med kålfjärilens larver under sensommaren/hösten förra året, men i år har jag kommit över ett par engångspallar som jag slaktade och byggde burar av till min kål. Burarna täckte jag sen med Ikeas nätgardin ”Lill” som jag häftade fast i dubbla lager med en luftspalt på 5-10 cm emellan. Använde samma metod förra året, men då i enkelt lager och spänt över VP-rör och det funkade fint ända tills broccolin växte i taket och kålfjärilarna kom åt att lägga sina ägg genom nätet, dessutom gick pumpan som växte i en pallkrage intill i maskopi med fjärilarna när dess klängen rev hål i nätet så fjärilarna kom in.

Vis av erfarenhet är pumpan i år förvisad till komposthögen, burarna är betydligt högre än fjolårets vp-konstruktion och för säkerhets skull är nätet dessutom lagt i dubbla lager för att inte bladen ska ligga emot nätet och fjärilarna komma åt att lägga ägg på dem.

Funkar inte det här lägger jag nog ner mina kålodlingsambitioner till nästa säsong…

One thought on “Kålburar!

  1. Pingback: Broccoli.. | Min trädgårdsblogg

Kommentera

