Sniglar? Mördarsniglar!!

Jag var ju rätt så säker på att mina snigelproblem orsakades av den relativt harmlösa Trädgårdssnigeln, men det verkar som om jag får revidera min åsikt på det planet. I förra veckan hittade jag ett lite större exemplar på runt fem cm. Mailade en bild till Göteborgs Naturhistoriska Museum och frågade om det möjligtvis kunde röra sig om Spansk Skogssnigel (mördarsnigel) och fick svaret att troligtvis är det så, men det är svårt att avgöra utifrån en bild. Vill jag kan jag istället skicka in ett par exemplar för artbestämning och på så sätt få ett säkert svar. Jag avvaktade med det eftersom jag inte sett fler större individer, men idag när jag kom hem från jobbet kryllade den regvåta infarten och delar av trädgården av bruna slemmiga sniglar, vissa över decimetern långa. Bläh!! Det tog mig knappt fem minuter att plocka ihop 30-40 stycken. Ett par av dem förskonades från en ond bråd död (de ska istället få åka post till Göteborg för dissekering), resten har enligt konstens alla regler halverats medelst sax och slängts i soptunnan i väl förslutna hundbajspåsar. För säkerhets skull strödde jag ut en omgång Snigelfritt på de delar av tomten där jag fann marodörerna.

Kommentera

