Eländes elände, sniglar och svarta vinbär.

Jag konsulterade en av mina trädgårdsbiblar ikväll för att se vad vad jag kan göra för att få bukt med snigelproblemen. Några tips fick jag som jag inte tänkt på tidigare, men när jag bläddrade vidare i boken insåg jag vad som drabbat min buske med svarta vinbär också… Suck. Det verkar som om jag har vinbärsgallkvalster. Flera av knopparna svällde onormalt mycket i våras men slog aldrig ut utan satt kvar på busken och vissnade. När jag jämför min buske med bilden i boken så stämmer allt… 😦
Enda åtgärden verkar vara att gräva upp plantan till hösten och bränna den. Sen kan man iofs plantera en ny, motståndskraftig sort (som t ex Titania, Risarp eller nån av de skotska Ben-sorterna) redan nästa vår men hur kul är det? En gammal, säkert tjugoårig buske har troligtvis rätt rejäla rötter. Blir tungt att gräva upp… Och en nyplanterad tar ju ett par år på sig innan den ger ordentligt med bär.
Men, det är väl inget att be för. Svarta vinbär ser jag som ett måste i trädgården!

2 thoughts on “Eländes elände, sniglar och svarta vinbär.

  1. Pingback: Äntligen rätt sorts svarta vinbär! | Min trädgårdsblogg

  2. Pingback: Carina vs Svartvinbärsbusken, 1-0! | Min trädgårdsblogg

Kommentera

