Humlor & bin!

För några veckor sen såg jag dokumentären Bieffekten på SVT (finns fortfarande att se på SVT Play i nån dryg vecka till verkar det som, rekommenderas!) och fick mig en tankeställare. Visst har jag hört tidigare att man ska vara rädd om bin och humlor och att vissa arter tom är utrotningshotade, men att det var så här illa hade jag faktiskt ingen aning om. Dagarna efter jag sett programmet fick jag en insektsholk av min man och dotter i morsdagspresent som jag satte upp i bakkanten av min rabatt.

WP_20140614_20_50_42_Pro

Men, mycket vill ha mer! Och tänk om inte bina gillade min föreslagna boplats? Jag måste ha fler bibon! Det finns många olika sätt att bygga egna bibatterier/biholkar/insektshotell på ,se  bl a här, här och här. Själv skred jag till verket häromkvällen genom att leta upp några lämpliga vedträn ur vedstapeln och plocka fram borrmaskinen!

WP_20140614_19_42_56_Pro WP_20140614_20_00_06_Pro WP_20140614_20_04_25_Pro

 

När det första var klart så gick det av bara farten! Och beskrivningen är busenkel, borra bara ett gäng hål i varierande diametrar 6-10mm, minst 50mm djupa i torrt trä (viktigt för att inte insidan av hålen ska fransa sig, det gillar tydligen inte bina). Sen placerade jag ut dem lite varstans i trädgården. Ett fick ligga i kanten på mitt planteringsbord i anslutning till hallonhäcken, några fick sitta i fruktträden, andra i syrenbusken och ytterligare några i anslutning till kökslandet. Det viktiga är att de sitter hyfsat skyddat och får lagom med sol, gärna morgon och kväll, men helst inte mitt på dagen.

WP_20140614_20_14_42_ProWP_20140614_20_39_39_Pro WP_20140614_20_49_03_Pro WP_20140614_20_51_01_Pro

Men det finns så mycket mer man kan göra för sina små vänner! Självklart är möjliga boplatser en viktig faktor, men minst lika viktig är tillgången till mat och vatten. Mat i form av nektar och pollen från blommor, gärna inte alltför förädlade sorter (de brukar inte vara lika rika på just de substanserna), och se till att alltid ha något som blommar i trädgården från tidig vår när insekterna vaknar till hösten när de går i dvala igen. Sälg ska tydligen vara en hit för humlor då den blommar tidigt och humlorna gillar den, så det blir mitt nästa projekt; att plantera en sälg i trädgården! Vatten har jag redan, dels i form av fågelbad lite här och var i trädgården, men även växter som t ex daggkåpa som samlar upp daggdroppar om morgonen är ett fint sätt att erbjuda sina små besökare några förfriskande droppar!

Så, vad väntar du på? Plocka fram popcornskålen och kolla på filmen ikväll, sätt sen igång och gör vad du kan för att hjälpa humlor och bin att överleva! För utan dem är vi rätt illa ute…

4 thoughts on “Humlor & bin!

  1. Pingback: Det brummar, surrar och fladdrar! | Min trädgårdsblogg

  2. Hej! Vilka fina bilder på ditt bihotell. Jag undrar om jag kan få använda dom som tips på djurskydd till vår medlemsfolder till REDE-klubben. (REDE står för Respekt, Empati, Djur, Etik)
    Det vore jättesnällt!

    • Hej! Självklart går det bra! Var bara snäll och antingen länka till originalbilderna här alternativt ange mig (Carina Larsson) som fotograf! 🙂

Kommentera

