Sagan om hur mitt köksland blev till:

När vi flyttade in i huset för snart två år sen fanns det ett litet embryo till köksträdgård på tomten. Där fanns några bärbuskar, en stadig rabarber, en stor oregano och lite lavendel,två sneda och vinda odlingsbänkar och en liten plätt med öppen jord.

2012-07-20-274 - kopia

Jag visste redan då att jag ville ha ett större och bättre organiserat köksland, så våren efter vi flyttat in satte vi igång. Så fort tjälen gått ur jorden grävde jag upp och flyttade det jag ville ha kvar, rabarbern, oreganon och lavendeln. Bärbuskarna fick stå kvar och skyddar idag ena sidan av det nuvarande landet.

Sen jämnade vi till jorden i det som var kvar av det gamla landet innan vi lade ut tjock markduk över hela den yta som sedan skulle bli land. På markduken placerade jag ut pallkragar som jag tidigare målat svarta med linoljefärg på utsidan och strukit med ett par lager kokt linolja på insidan. Mellan pallkragarna la vi ut först ett lager på ca 5 cm sättsand som vi trampade till ordentligt och ovanpå det lika mycket grus (jag ville ha knastrigt ”kyrkogårdsgångsgrus”). Runt om hela härligheten satte vi sedan upp nät (mest för att förhindra ungarna från att gena genom landet) och la ut plattor (för att underlätta gräsklippningen mot kanten av pallkragarna).

WP_20140309_15_33_10_ProWP_20140323_18_07_33_Pro

Inuti pallkragarna klippte jag sen upp markduken och häftade fast den på insidan av kragarna, sen grävde jag bort grässvålen och djupgrävde bäddarna innan jag fyllde på med bra köpejord. Mina odlingsbäddar är med andra ord 2 spadtag + en pallgragshöjd djupa (=ca 60 cm).

Första sommaren (alltså förra säsongen) växte det så det knakade och på några lata stranddagar hann hela landet bli en enda djungel av tomater, gurka, bönor, squash och pumpa!

2013-08-06-4807Kanske inte världens snyggaste köksträdgård men produktiv vill jag lova! Vi hade grönsaker upp över öronen och lite till…

I år har jag lärt mig av mina misstag och håller efter odlingarna bättre från början för att undvika djungelstadiet, men i övrigt är landet väldigt lättskött. Inget ogräs alls i gångarna, knappt nåt rotogräs att tala om i bäddarna (antar att den fd gräsmattan har kvävt allt som tidigare funnits) och den lilla mängd fröogräs som får fäste är lättrensat! Sätter man dessutom, som jag, mest ut förodlade plantor har de ett så stort försprång jämfört med ogräset att det senare snart kvävs.

Ett par av pallkragarna innehåller perenna växter (jordgubbar, smultron, blåbär, kryddor och kronärtskockor), men i övriga idkar jag växelbruk och antecknar från år till år var jag odlat vad så att växtföljden blir bra. Och när säsongen är över gräver jag antingen ner växtresterna, alternativt fyller på med egen kompostjord för att återföra näring och mullämnen till odlingarna.

Jag är på det stora hela väldigt nöjd med min köksträdgård (den kanske skulle kunnat få vara lite större, men det går ju att justera så här i efterhand) och kan starkt rekommendera den här metoden!

 

Kommentera

