Fläder- och rabarbersaft!

Gjorde ett sista ryck idag och plockade de sista fläderblommorna innan de blommat över, tyvärr räckte det bara till 1,5 sats av mitt favoritrecept på fläderblomssaft. Men i en av mina receptböcker hittade jag ett spännande recept på kallrörd rabarber- och fläderblomssaft som lät gott. I princip är det samna recept som till fläderblomssaften, man skivar bara rabarbern fint och varvar med fläderblommorna, socker och citronsyra. Citronskivorna kan man utesluta, rabarbern ger tillräckligt med smak och syra ändå.
Så, den sista halva omgången saft fick bli en rabarberkombination! Nu ska den bara stå till sig några dagar innan jag kan provsmaka…

8 thoughts on “Fläder- och rabarbersaft!

    • Fläder- och rosensaft låter spännande, recept? Och funkar det med vilka (doftande antar jag) rosor som helst?

    • Såklart! 🙂
      30-40 välrensade blomklasar (beroende på storlek)
      2-3 citroner (återigen, beror på storlek)
      1,5 kg strösocker
      50 g citronsyra
      1,5 l kokande vatten.
      Varva blommor, skivad citron, strösocker och citronsyra i en stor bunke, häll på det kokande vattnet och låt stå i rumstemperatur i två dygn, sen in i kylen i två dygn innan man silar av saften och antingen häller upp på flaskor eller burkar. Håller ca två veckor i kylen och uppemot ett år i frysen!

  1. Pingback: Ett spara-tips på urgod citronmarmelad! | Min trädgårdsblogg

Kommentera

