Smultron för en allergiker!

Jag har en jordgubbsallergiker i familjen som jag tycker så himla synd om. Tänk att inte kunna få smaka på den där första underbara solmogna, söta, röda gubben som aldrig hinner längre än från  landet till närmsta mun, eller smultron på ett strå i nån solig skogsglänta, jordgubbstårtan till midsommar eller alla de där tallrikarna med jordgubbar och grädde/glass/mjölk som är så ljuvliga i all sin enkelhet.

Det är delvis därför jag odlar vita smultron (dessutom tycks fåglarna aldrig fatta när de är mogna plus att jag är lite av en sortnörd) som faktiskt verkar tålas av de jordgubbsallergiker jag träffat. Det verkar vara det röda färgämnet i bären man reagerar på.

Jag har både Fragaria Vesca ”Yellow Wonder” (frön finns här) samt ”Snövit” (sprids enklast genom revor). Smakmässigt tycker jag inte att det är nån större variation på dem (då är det större skillnad på om just det unika bäret vuxit i solsken eller i skugga), utan den största skillnaden enligt mig ligger i att ”Yellow Wonder” är ett icke revande månadssmultron (likt Rügen fast vitt), medans Snövit revar sig hej vilt!

Ingen av sorterna ger någon gigantisk skörd, men en dryg deciliter lyckades jag åtminstone skrapa ihop på mina ca tio plantor lagom till midsommar. Lyx för en jordgubbsallergiker!

Kommentera

