Kronärtskocka Herrgårds, en violett skönhet!

Och en ny bekantskap för mig, åtminstone skördemässigt. Har tidigare bara odlat den (på våra breddgrader) ettåriga Green Globe med lyckat resultat men nu verkar förra årets investering ge återbäring! Jag kom ju över två Herrgårds på Flora Linnea i Helsingborg men tyvärr överlevde bara den ena fjolårets vinter. Å andra sidan verkar överlevaren ta igen det med råge! Räknade som hastigast till ett tiotal skockor nyss! Visserligen är själva skockorna mindre på den här och de verkar inte bli fullt så köttiga som Green Globe, men det kan jag nog stå ut med… 😉
Och det bästa av allt, jag har fått tillökning i form av ytterligare två plantor av samma sort som min kära syster hittade när hon var på Zetas i Stockholm. Dessa ska snart få ta plats i pallkragarna bredvid den första när jag slutskördat salladen där, sen ska jag pyssla om och vintertäcka mina små skyddslingar enligt konstens alla regler för kronärtskockor, det är smaskens!

 

Kommentera

