Outdoor Girl har flyttat!

En av mina favorittomater är den gamla engelska sorten Outdoor Girl. En potatisbladig sk ”heirloom” (kulturarvs) sort, mycket tidig och köldtålig mao perfekt för odling på friland i vårt svenska sommarväder. Välgödslad och -vattnad ger hon mängder med goda röda tomater strax under normalstorlek.

Jag hade bara ett fåtal frön kvar i våras och de hade nog dessutom några år på nacken (de var tröga i starten och resulterade i tre små ynka plantor) så i år tänkte jag ta eget frö och spara till kommande säsonger. Det kluriga är att det här är en gammal sort, med öppen blomma som kan korsbefruktas av andra tomatsorter. De flesta moderna tomatsorter har slutna blommor som kan befrukta sig själva och en lätt vindpust eller puff på plantan leder till pollinering. På OG däremot sticker pistillen ofta lite utanför blomman och kan på så vis pollineras av andra tomatsorter med hjälp av insekter, så vill man ha sortäkta frön gäller det att hålla blommorna åtskilda från andra tomatsorter och möjliga pollinatörer. Därför fick mina små plantor flytta till en egen balja att växa i, långt ifrån resten av tomatgänget. Så småningom ska jag ta och klä in en blomklase i fiberduk (för att förhindra oönskade korsningar) så jag sen kan ta frön ifrån tomaterna.

Och visst förstår man precis varför den kallas potatisbladig? Den har inte alls sådär finflikiga blad som tomater normalt har utan den ser helt enkelt ut som en potatis!

Kommentera

