Transparent Blanche!

Ända sen jag var liten har jag vetat att jag ska ha ett Transparent Blanche-träd i min trädgård när jag blir stor. Min mormor och morfar hade det i sin trädgård och mormor kokade alltid ljuvligt äppelmos på frukterna som vi barnbarn sen åt till vår frukostgröt resten av året.

Så det första jag gjorde när vi fick tillgång till vårt hus var att åka iväg och handla äppelträd! Det blev iofs inte bara TB utan några fler sorter också, bl a Ingrid Marie och Fredrik.561509_10151090526984022_1532093439_nFörra året tror jag att jag fick ett äpple på mitt lilla TB-träd, men i år har det satt betydligt fler kart. Alldeles för många för att det ska orka med att mogna alla äpplen, för det har sett ut så här under trädet största delen av sommaren..WP_20140702_08_44_35_ProMen några äpplen har faktiskt fått sitta kvar trots allt och dem plockade jag häromkvällen. Jag kan lova att de både doftar och smakar ljuvligt! De här kom aldrig ens in till fruktkorgen i köket utan avnjöts på stående fot bredvid trädet!WP_20140704_21_00_35_ProTyvärr är fyra äpplen lite för få att koka mos på, så det får jag vackert vänta några år till på…WP_20140805_19_56_48_Pro

 

 

 

Kommentera

