Recept på supergod squashkaka med citron och russin!

Mina squashplantor sprutar ur sig frukter med en sån fart att vi knappt hinner göra av med dem! Vi grillade squash i fredags, skickade med både svärmor och min egen mamma ett par frukter var i helgen och idag bakade jag världens godaste squashkaka till eftermiddagsfikat enligt följande recept:

2.5 dl grovt riven sommarsquash
2.5 dl vetemjöl
2 dl socker
2 ägg
100g smält smör
1,5 tsk bakpulver
1.5 dl russin
Rivet skal och saft från 1 citron
Florsocker

Vispa ägg och socker, rör ner smöret, mjölet, bakpulver och citronskalet.
Tillsätt russinen och squashen (krama ur vätskan om den är väldigt blöt).
Häll i en smord form och grädda i 175 grader i ca 40-50 min (känn efter med en provsticka).
Blanda ihop en glasyr av ca 2 msk citronsaft och drygt 2 dl florsocker och täck kakan när den är ute ur ugnen. Garnera ev med rivet citronskal innan glasyren stelnat. Kakan får en fast men väldigt saftig struktur av squashen (den påminner nästan lite om en mazarin i konsistensen) och avnjutes helst ljummen med en klick lättvispad grädde! Mmmm! 🙂

One thought on “Recept på supergod squashkaka med citron och russin!

  1. Pingback: Blommande kronärtskocka! | Min trädgårdsblogg

Kommentera

