Förvuxen squash!

Hittade ett gäng förvuxna squash i landet häromdagen (som tydligen undgått min skördeiver, jämför storleken med mina träskor som kikar fram i underkant av bilden!) och kände att jag var tvungen att göra nåt av dem, men vad? Ugnsbaka? Grilla? Gratinera? Koka som pasta? Njae… Inget av mina ”standardalternativ” funkar för squash i den här storleken, frukter som fått växa sig lite för stora blir lätt träiga och tråkiga i konsistensen.
Så kom det till mig, jag gör en soppa! Inte nog med att jag först kokar squashen riktigt mjuk. Räcker inte det så kan jag alltid köra några varv med stavmixern!

Sagt och gjort, jag tog ett varv i landet och plockade ihop lite smaksättare i form av en purjolök, en halvliter gula körsbärstomater, en färsk chilifrukt och lite oregano, sen förbi förrådet för en gul lök och några vitlöksklyftor.

Tillbaks in i köket med alltihop och i med en skvätt olivolja i pannan där jag började med att fräsa på två pressade vitlöksklyftor, en hackad gul lök och lite finhackad chili i några minuter medans jag skalade och tärnade en squash (det blev ett drygt kilo squashtärningar) som jag sen hällde ner i en stor gryta tillsammans med lökfräset. Lite vatten i botten på grytan för att inget skulle brännas vid och sen fick squashen stå och puttra sig mjuk i 10 minuter innan jag hällde i tomaterna och hackad purjolök. Efter ytterligare 10 minuters puttrande tog jag några varv med stavmixern tills soppan hade en lagom slät konsistens, i med lite grönsaksfond, späd med vatten till önskad tjocklek på soppan och krydda efter smak! Jag slängde i oreganon och gick sen över den ett par varv med salt- och pepparkvarnen. Det här receptet räckte till 4 mättande portioner.

Och nu var ju det här en vanlig tisdagssoppa, men vill man göra den lite festligare kan jag tänka mig att en skvätt vitt vin och lite grädde hade gjort susen!

Och jag ber om ursäkt, soppan var mycket godare än bilden ovan ger sken av. Jag är helt enkelt ingen matfotograf! 😉

Kommentera

