Vitlöken..

Jag har ju helt glömt att berätta om vitlöken jag satte i höstas!

Jag var ju så himla nöjd med sommarens skörd av Sabadrome att jag valde att fortsätta med samma sort och tog helt enkelt nytt utsäde från min egen skörd. Maken hjälpte mig att gräva upp bäddarna en solig novemberdag, och sen jordförbättrade jag med nån näve benmjöl och en hink sand (vitlök vill ha kalkrik sandblandad jord).

WP_20141111_13_36_12_Pro

Sen var det bara att leta upp de största lökarna och välja ut de största klyftorna ur dessa. Det är en enkel tumregel att hålla sig till, stora klyftor från stora lökar ger nya stora lökar..

WP_20141102_13_50_19_Pro WP_20141102_13_57_06_Pro

Och slutligen var det bara att peta ner dem i jorden och vänta på att få skörda nästa sommar! Eller okej, jag brukar slänga åt dem lite gödsel när de börjat komma upp framåt våren, men annars är det faktiskt en av de enklaste grödorna man kan odla tycker jag. Maximal skörd för en minimal arbetsinsats! Behövde knappt ens rensa ogräs mellan lökarna!

Kommentera

