Att förodla tomater utan utrymme..

Den begränsande faktorn den här säsongen när det kommer till förodling är helt klart utrymme. Mitt ”odlingsrum” råkade förvandlas till barnkammare i höstas så jag har inget bra plats att ställa upp mina hemmagjorda odlingsbelysningar på längre.. Och jag tror inte maken är särskilt förtjust i att upplåta de få fönsterbänkar vi har som vetter mot söder åt mina odlingsintressen. Det tar ju trots allt en hel del plats i anspråk att driva upp plantor till ett helt köksland..

Men när det gäller just tomaterna tror jag mig ha funnit en lösning! En olycka med en av förra årets Sungoldplantor fick mig att tänka till.. Hittar jag bara de tomatsorter jag vill ha hos någon plantskola i vår så är de ju faktiskt superenkla att sticklingsföröka! Inget bök med att plantera om bräckliga småplantor i allt större (och utrymmeskrävande) krukor. Bara att köpa en planta av varje önskad sort, nypa av tjuvarna och sätta ner i vatten. Sen när de rotat sig är de förhoppningsvis så stora och våren så långt kommen att de kan planteras direkt ute (åtminstone i väl skyddade lägen alternativt i drivbänk).

Och favoritsorterna från förra året, Sungold & Sweet Million är rätt vanliga sorter och brukar tom finnas på ställen som Blomsterlandet & Plantagen..

2 thoughts on “Att förodla tomater utan utrymme..

  1. Pingback: En bra video om tomatsticklingar! | Min trädgårdsblogg

  2. Pingback: Tomatinköp! | Min trädgårdsblogg

Kommentera

