Carina vs Svartvinbärsbusken, 1-0!

Så var det historien om min kvalstersmittade svartvinbärsbuske igen. Enligt min bibel så skulle busken upp ur jorden på hösten/vintern när den är i vila och kvalstren lyckligt ovetande om sitt öde, djupt inbäddade i sina små(?) knoppar.. (Är man inte så känslig för småkryp kan man kolla in hur de har det inuti knopparna här.)

SavedPicture-201529174011.jpg

Typiska svullna runda knoppar på min drabbade buske..

Jag råkade ju emellertid vara höggravid respektive nyförlöst i höstas och inget av tillstånden är vidare lämpliga om man vill försöka få upp en svartvinbärsbuske modell större ur jorden. Men igår, när solen sken, lillprinsen sov och jag kände mig stark så var det dags. Nu skulle det gallkvalstersmittade eländet upp ur jorden innan knopparna spricker och jag har kvalster överallt igen!

Sagt och gjort, utrustad med spade, grep och en sjuherrans envisa gav jag mig i kast med uppgiften!

SavedPicture-201529173952.jpg

En halvtimme senare stod busken på skottkärran och jag kunde förklara mig själv som segrare i denna match!

SavedPicture-201529173935.jpg

Tyvärr inte helt utan skador, mina händer är (trots handskar) nästan skinnflådda på sina ställen och min stackars ärvda slitvarg till grep fick sätta livet till..

SavedPicture-201529173943.jpgNu återstår bara att ta hand om resterna, dvs bränna upp busken. Den ska absolut inte komposteras eller liknande utan måste brännas för att kvalstren ska dö. Och sen har jag såklart det lite mer delikata problemet med vad som ska planteras där istället? Jag har ju redan en ny svartvinbärsbuske som ska vara motståndskraftig, så frågan är om man skulle leta upp ett fint uppstammat krusbär kanske..? *funderar vidare*

 

2 thoughts on “Carina vs Svartvinbärsbusken, 1-0!

  1. Pingback: Trista nyheter.. | Min trädgårdsblogg

  2. Pingback: Grepfunderingar! | Min trädgårdsblogg

Kommentera

