Sticklingar av Rosmarin!

Strax efter nyår upptäckte jag att min krukodlade Rosmarin som stått ute vid landet fortfarande var vid liv. Trots flera minusgrader vid olika tillfällen stod den där så fint! Utan större förhoppningar flyttade jag in den till köksfönstret (de brukar varken gilla snabba miljöombyten eller torrt inomhusklimat), men hade jag låtit den stå kvar ute hade den ju med säkerhet frusit ihjäl. För att den skulle få plats i fönstret fick jag klippa ner den lite och klippet satte jag i en liten glasvas, det står så länge det står tänkte jag…

Men döm om min förvåning när moderplantan efter nån vecka börjar skjuta nya skott! Visserligen klena, långa och väldigt ljusgröna, men ändå nya skott!

SavedPicture-201521013468.jpg

Och när jag häromveckan vattnade de avklippta skotten såg jag små vita trådar i vattnet som vid närmare anblick visade sig vara små rötter!

SavedPicture-2015210134638.jpg SavedPicture-2015210134644.jpg

Så nu ska jag nog ta och leta upp ett par fina lerkrukor och lite såjord och peta ner dem i. Så här levnadsglada växter måste ju belönas! 😉

Kommentera

