Potatiskrukor

Idag fick mina franska ”gourmetpotatisar” (aka Amandine) som hittills legat för groddning i äggkartonger flytta till nygjorda tidningspapperskrukor med jord i. Fick ju idén när jag såg den här nyheten från Nelson Garden på mässan i Malmö, och sen jag lade mina Rocket-potatisar på jordbädd så har de skaffat sig ordentliga kråkbon med rötter som jag bävar lite för att trassla upp… Så nu tänkte jag testa min egen idé med Amandine som än så länge bara har lite knubbiga gröna groddar på gång.

Sagt och gjort, fram åkte min lilla krukmakare (fyndad på Stadsmissionen för en tjuga förra säsongen, snacka om kap!) och ett gammalt ex av Svenska Dagbladet (som råkar ha ett lagom format för just min krukmakare). Jag river helt enkelt av tidningen mitt på längden och viker in kanten ungefär 2/3 (krukmakarens höjd).SavedPicture-2015326143552.jpgSen rullar jag och viker in pappret som sticker ut i nederkant av rullen (det som ska bli botten på krukan).

SavedPicture-2015326143614.jpg

När hela remsan är upprullad är det dags att trycka till med bottnen på verktyget och Voilà – en kruka är skapad!

SavedPicture-2015326143620.jpgKanske inte världens mest stabila och hållbara krukor, men till plantor som ska förodlas relativt kort tid passar de utmärkt!

SavedPicture-2015326143626.jpg

Jag brukar ställa dem ganska tätt i ett lägre tråg, tätt för att de ska kunna stödja varandra och lågt tråg för att det ändå ska kunna cirkulera en del luft runt krukorna för att förhindra mögelpåväxt..

SavedPicture-2015326143634.jpg

Så där, nu ligger mina Amandine på lite fuktig jord i sina tidningspapperskrukor. När de så småningom fått rötter och ska planteras ut så är det bara att sätta ut hela paketet, med kruka, jord och potatisplanta, tidningspappret multnar bort snabbt när det väl kommer i jorden! Och förhoppningsvis slipper jag trassla upp rötter som jag brukar få göra på de potatisar jag bara lagt bredvid varandra på samma jordbädd…

Kommentera

