Omplantering av mina små Vilmatomater!

Annandag påsk bjöd på ett ljuvligt vårväder här nere i söder så jag passade på att plantera om mina små Vilma-plantor som började trängas i sina krukor.

I solen på altanen hade vi det riktigt gott, Vilmorna och jag! Och trots att de bara stått inne i köksfönstret utan extrabelysning så är plantorna riktigt knubbiga och fina (de kunde säkert varit ännu knubbigare om de fått perfekta förutsättningar, men Vilma är tacksam att odla inomhus tidigt på våren). Ändå valde jag att sätta ner dem lite djupare i de nya krukorna.

Tomater är smidiga på det sättet, de bildar nya rötter på de delar som hamnar under jord när man planterar om dem. Titta bara på bilden nedan, ser du de små vita knölarna strax ovanför rothalsen (där stjälken övergår i rot)? Det är synliga rotanlag som snabbt kommer att bli nya rötter nu när de hamnat under jordytan! Perfekt om man råkat så tomaterna lite för tidigt och står där med alldeles för långa och instabila tomatplantor. Vissa går tom så långt att de låter plantan torka ut lite extra innan omplantering så att stjälken blir mjuk och försiktigt kan ”ringlas” ner i den nya krukan, allt för att kunna sätta plantorna lite djupare…

Sådär ja, en hel bricka full av omplanterade små Vilmor! Undrar just om jag kommer slå mitt eget rekord i år med mogna tomater i slutet av maj…

Kommentera

