Tomater trivs med Tagetes!

Jag brukar alltid plantera några tagetesplantor tillsammans med mina tomater, det sägs att tagetes avskräcker skadliga nematoder (pyttesmå maskar som lever i jorden) och får tomaterna att må lite bättre. Och så ser det fint ut också tycker jag med lite blommor i grönsaksbäddarna!

Fast det här kommer jag i regel på alldeles för sent på säsongen så jag brukar få köpa färdiga tagetesplantor. Men inte i år inte! Nu har jag sått en hel pluggbox med tagetes! Både enklast möjliga (vanlig sammetstagetes, Tagetes Patula) till tomatbäddarna i landet och lite snajsigare sorter (bl a Linnétagetes, Tagetes Linnaeus och Liten tagetes, Tagetes Tenuifolia) att samplantera med mina Vilmatomater i krukor och lådor runt huset och uteplatsen.

SavedPicture-20154712358.jpg

Kommentera

