Nytt sätt att odla potatis!

I år testar jag en ny sorts potatiskruka med lös insats. Tanken är att man ska kunna skatta samma potatisplanta under en längre period genom att lyfta upp insatsen och helt enkelt plocka de potatisar man vill åt, för att sen låta plantan fortsätta växa och producera fler knölar.

SavedPicture-201548201623.jpg SavedPicture-20154820170.jpg

Mina Rocket hade som sagt satt raketfart i lådan i fönstret och fick agera försökskaniner! 3 potatisar per kruka rekommenderar tillverkaren så det fick det bli.. Jag satte dem medvetet ganska långt ner i krukorna för att spara lite plats till kupning.

SavedPicture-201548201710.jpg SavedPicture-201548201717.jpg

Trots dagens vårvärme vågade jag inte ställa ut dem på friland (potatis är frostkänslig och än är risken för nattfrost långt ifrån över) så tillsvidare får de bo i en dubbel pallkrage under ett drivbänkslock i kanalplast!

SavedPicture-201548201730.jpg

 

One thought on “Nytt sätt att odla potatis!

  1. Pingback: Nypotatis till midsommar? | Min trädgårdsblogg

Kommentera

