Pepparrotsexperiment!

Pepparrot är gott. Och tydligen väldigt enkelt att odla har jag fått höra. Där den trivs blir den närmast ett ogräs… Men ändå har jag aldrig stött på frön eller en pepparrotsplanta i nån plantskola!

Så när jag var och handlade mat senast tog jag ett extra varv runt grönsaksdiskarna i jakt efter bra utsäde till pepparrot och hittade den här lilla biten!

SavedPicture-201541020238.jpg

 

Tittar man noga så ser man små skott som sticker upp bakom plasten..

SavedPicture-2015410202217.jpgOch tar man sen av plasten så syns de ännu tydligare!

SavedPicture-2015410202253.jpgAlla de där små knopparna hoppas jag nu ska växa ut och bilda en ny planta i min trädgård. Just nu funderar jag som bäst på om den ska få bo i kruka eller om jag ska våga gräva ner den i jorden… Till att börja med får det nog bli i en kruka, så får vi se hur modig jag känner mig framåt sommaren!

Håll nu tummarna för att den tar sig! 🙂

 

 

5 thoughts on “Pepparrotsexperiment!

  1. Jag har precis samma erfarenhet och gjort samma slutsats så i mitt fönster står en bit pepparrot i ett glas vatten på tillväxt. Lycka till och hör gärna av dig med tips.

  2. Pingback: Pepparrot, uppföljning… | Min trädgårdsblogg

  3. Vad kul att fler än jag kommit på idén! Och jag lovar att rapportera hur det går, hade inte ens tänkt tanken att man kunde stoppa den i ett glas vatten, men nu hamnade den där! Och så var jag ju såklart tvungen att hitta en till rotbit som hamnade i jord direkt, vi får se vilken som kommer igång snabbast! 🙂

  4. Pingback: Pepparrot | Min trädgårdsblogg

  5. Pingback: Fler experiment från grönsaksdisken! | Nyponvillans trädgårdsblogg

Kommentera

