Marktäckare för snåljåpar!

Jag har en rosenhäck på tillväxt i tomtgränsen ut mot gatan, Blanc Double de Coubert, en vit, fylld, remonterande och doftande vresroshybrid (tror jag var rätt på den nu, jag är egentligen ingen rosmänniska). Under häcken har jag satt diverse vårlökar, alltifrån krokus till tulpaner och hyacinter, men när lökarna har blommat över tar ogräset vid. En salig blandning av lökblast, Åkerfräken, Våtarv, Korsört och Maskrosor. Sådär snyggt…

Så  jag har varit på jakt efter en marktäckare, lagom hög så den täcker vissnande lökblad, gärna en som sprider sig villigt och kan konkurrera ut en del av ogräset, tål skugga och så får den gärna vara vintergrön och fin att se på. Och inte för dyr, det är ändå en ansenlig mängd meter som ska marktäckas!

Men så gick jag förbi en bortglömd skogsdunge (som används som avstjälpningsplats för trädgårdsavfall av de boende intill) häromveckan och såg en fin liten växt som grönskade innan nåt annat vaknat till liv, hade silverbrokiga blad och som såg ut att ha spritt sig ganska bra på egen hand. Jag tog hem en liten kvist och satte i vatten, och inom några dagar hade den fått rötter. Lite sökningar på Google visade att växten jag hittat var en Brokbladig Gulplister! Ytterligare efterforskningar gav att den faktiskt skulle passa ganska bra under mina rosor.. Så jag gick förbi fyndplatsen igen och nöp av några fler sticklingar och satte i vasen.

Det tog inte lång tid innan de också fått rötter och börjat  ränna iväg på höjden så jag kunde ta ännu fler sticklingar av de första, och nu, två sticklingsomgångar senare, har jag drygt 70 småplantor på gång i källarfönstret! Det ska nog räcka för att täcka marken under mina fina rosor i sommar!

SavedPicture-201541515517.jpg SavedPicture-201541515520.jpgSavedPicture-201541515511.jpg

Kommentera

