Utplantering av purjolök!

Jag hann aldrig förså nån egen purjolök tidigare i våras så vid senaste besöket i trädgårdsbutiken fick en låda med små purjobebisar följa med mig hem. Himla smidigt det där, att kunna köpa ”halvfabrikat” av sånt man av en eller annan anledning inte sått själv… Hur som helst, idag åkte de ut i landet!Tills vidare får de samsas med några rader nysådd spenat och ett par mangoldplantor som står kvar i bädden sen förra säsongen. Purjon är ändå så långsam i starten och tar inte nån direkt plats i anspråk förrän långt efter både spenaten och mangolden är slutskördad!

Och när jag stod där och planterade hörde jag hur det surrade alldeles intill mig, ett pyttelitet bi som letade efter nåt ätbart i landet! Röret det sitter på är ett 16 millimeters VP-rör, då fattar i kanske hur litet det är… Jag har tyvärr ingen aning om sort, men man kanske skulle ta och fördjupa sig lite inom ämnet?Och i bädden intill kunde jag inte låta bli att se att ruccolan redan är på gång! Snart kan jag skörda min första egna ruccola för säsongen! *Längtar!*

Kommentera

