Game on, mördarsniglar!

SavedPicture-201555115554.jpgI morse mötte den här fulingen mig i trädgården och påminde mig om att jag impulsköpte någon sorts ”snigelfällegrej” på trädgårdsmässan i Malmö tidigare i våras..SavedPicture-201555115632.jpgSmå backventilsliknande plastmojänger som man skruvar fast i ett tomt mjölkpaket som man sen betar med öl. Sniglarna lockas in av ölen, men kommer inte ut igen. Sen är det bara att ta bort plastgrejen, skruva på locket på paketet och slänga alltihop i soptunnan. Det lät så himla smidigt att jag inte kunde motstå att köpa med mig en förpackning med fyra ”ventiler” (och två adaptrar ifall man saknar mjölkpaket med skruvkork) hem. Och lyckligtvis hade jag precis fyra mjölkpaket med skruvkork som väntade på att få åka till återvinningen. Ölen snodde jag ur makens förråd, en ensam överbliven julöl. Tror inte han kommer sakna den så här års, hoppas bara att sniglarna också gillar julöl!SavedPicture-201555115627.jpgTyvärr verkar plastmojängerna vara anpassade för smalare skruvkorkar, vet inte om de kanske har en annan standard på sånt i Danmark där produkten kommer ifrån?SavedPicture-201555115643.jpgMen det är då man får bli lite påhittig! Är inte en äppelurkärnare ungefär sådär stor? SavedPicture-201555115650.jpgJodå! Ett litet tryck och ett vrid senare så passar den lilla backventilen perfekt!SavedPicture-201555115657.jpgNu ska jag bara hälla i lite öl i paketen och lägga ut dem i trädgården på lämpliga ställen. Kanske inte vidare snyggt, men å andra sidan har jag hellre en ful men snigelfri trädgård än en kaläten och snigelfylld…

2 thoughts on “Game on, mördarsniglar!

  1. Hej, hittade hit genom min kamp mot mördarsniglarna. Måste bara fråga om dessa fällor fungerade bra?

    • Sorry att mitt svar dröjt!
      Fällorna fungerade sådär på mördarsniglarna får jag väl erkänna, nån enstaka lyckades jag fånga, men den gamla hederliga ”plocka-och-ha-ihjäl”-metoden var bra mycket mer effektiv för mig…

Kommentera

