Täckodla med gräsklipp!

Jag har länge varit sugen på att prova täckodling med gräsklipp. Det ska vara bra av många olika anledningar enligt experterna (bl a min husgud Lena Israelsson); det tillför näring till jorden, minskar avdunstningen av vatten och ger en bättre jordstruktur med mullämnen när det bryts ner. Men så var det ju bara det lilla kruxet att vi har robotklippare så det blir aldrig nåt gräsklipp till mig och grönsakerna… 😦

Men problem är till för att lösas, eller hur? Sagt och gjort! Nu har jag investerat i en uppsamlare till vår trogna Klippo-cylinderklippare och gett roboten några veckors extra vårledigt!SavedPicture-20155512113.jpg

Mycket gräsklipp blev det! Sparrisen fick sig ett rejält täcke..SavedPicture-20155512151.jpgLiksom bäddarna där jag planerar att sätta tomaterna i årSavedPicture-20155512158.jpg

Och slutligen, gräsklippet ska tydligen skydda lök från angrepp av lökflugan eftersom den vill lägga sina ägg på bar jord intill lökplantan, och det går ju inte så bra om jorden är täckt med gräsklipp! Återstår att se om det hjälper…SavedPicture-20155512140.jpg

För säkerhets skull har jag ändå satt nät runt de flesta av lökbäddarna…SavedPicture-20155512146.jpg

One thought on “Täckodla med gräsklipp!

  1. Pingback: Täckodling och mördarsniglar.. | Min trädgårdsblogg

Kommentera

