Växthuset!

Förlåt, har inte riktigt hunnit med bloggen den senaste veckan. Har fullt upp med att förbereda i trädgården inför växthuset som har beräknad leverans om 10 dagar. Idag har vi grävt ur det sista ur trädgårdskomposten/jordhögen och kört iväg det så nu är det problemet ur vägen! Nästa steg är att se i vilket skick plattorna som legat under komposten är, om de går att återanvända eller om vi ska beställa nya plattor att ställa växthuset på. För det är planen, att ha växthuset stående på plattor, men med gjutna plintar i hörnen för stabilitet.. Det blåser en hel del här på västkusten och jag vill vara säker på att huset står kvar även efter höststormarna!

Och växthuset, jag vet inte riktigt hur mycket jag skrev om det sist, men det blev till sist ett Maxi 3 från Willab garden, med mörkgröna profiler (smälter in fint i resten av trädgården) och med säkerhetsglas då vi har ungar som gillar att kasta saker (bollar och frisbees t ex). Så här kommer det att se ut! (Bild lånad från Willab Garden.)

Storleken landade efter noggrant övervägande på 7.3 kvm (2.36×3.09m), men extra högt (2m i sidohöjd/2.5m i nock) så det blir rätt stor luftvolym ändå. Tanken är att odla i krukor & lådor så golvbeläggningen blir betongplattor, lätt att hålla rent tänker jag. Funderar förresten lite på de här från Hozelock.

I växthuset kommer jag främst odla sånt som jag inte riktigt lyckats med på friland pga temperaturen, som t ex paprika & chili, basilika samt kanske några tomatsorter som inte riktigt trivs utomhus.

Kommentera

