Samodling

Trots att jag har ett relativt stort köksland (28 pallkragar) så tycks platsen aldrig räcka till åt allt jag vill odla. Då gäller det att tänka till och vara lite smart!

I vissa bäddar ”kedjeodlar” jag, dvs jag börjar med en tidig gröda som ex vis spenat, plocksallad, ruccola eller rädisor som sen när den är slutskördad får lämna plats till sådant som förodlats inne och som vill ha det varmt innan det kan flyttas ut, som t ex tomater, squash & gurka.

I andra bäddar samodlar jag istället, två olika växtslag som ska sås ungefär samtidigt, men som har olika växtsätt och olika utvecklingstid. I exemplet här nedan är det en tidig huvudsallad som såtts mellan morotsraderna. Salladen är snabb och hinner skördas innan de långsammare morötterna behöver platsen..

2 thoughts on “Samodling

  1. Smart!
    Jag har bara en yttepytteliten trädgård med en ännu mindre köksträdgård… Så behöver få/utveckla en del klokskap om det här ska bli något överhuvudtaget. Så tack, tack!
    Allt gott!
    /Katarina

    • Kul att kunna vara till hjälp! Och av bilderna på din blogg att döma ser trädgården inte så liten ut, fin blogg hur som helst med stämningsfulla bilder!

Kommentera

