Fler experiment från grönsaksdisken!

Tidigare har jag ju berättat om mitt pepparrotsexperiment, och jag kan nu rapportera att det går mycket bra för pepparrötterna (heter det så i plural?) som bor ute i sin balja; de växer så det står härliga till!SavedPicture-201563122138.jpg

Men det här experimentet har gett mig blodad tand! Så när jag var och handlade häromveckan kom jag hem med en lättöl och två jordärtskockor.SavedPicture-201563124447.jpgJag får nog erkänna att kassörskan tittade lite konstigt på mig, men ölen var till snigelfällorna och jordärtskockorna var av en sort jag inte sett innan; Gotländsk Röd. Lät superspännande i mina öron så jag letade upp två fina knölar med groddanlag på och la i en låda med jord. Nu har det kommit upp små blad från knölarna och om nån vecka tänkte jag sätta ut dem och se om det här också kan bli ett lyckat experiment!SavedPicture-20156312229.jpg

 

6 thoughts on “Fler experiment från grönsaksdisken!

  1. Jag brukar skörda så sent som möjligt på hösten, oftast när frosten tagit stjälkar & blad. Plockar upp de stora knölarna som ska ätas och låter några mindre stå kvar för övervintring. Odlar dem i baljor och odlingssäckar för att de inte ska sprida sig så förb*skat… 🙂

  2. Men vill du ha i år? Kanske kan man gräva upp nu innan de blir allt för stora och stoppa ner i en hink?

Kommentera

