Växthuset, nu med växter!

Nu när växthuset är klart med golv och allt så har mina små tomater fått flytta ut i det!

SavedPicture-201579104434.jpg

I år testar jag att odla dem direkt i jordsäckar som ligger på vattenbehållare. Det verkade vara ett smidigt alternativ till att odla i krukor (jag har inga jordbäddar i mitt växthus), så nu får vi väl se hur det funkar!

SavedPicture-201579104412.jpg

Vattenbehållarna kommer från Hozelock och är riktigt smidiga, man lägger bara jordsäcken på dem, trycker ner den över spjuten som är klädda med kapillärmatta och sen fyller man på vatten, enklast genom att koppla slangen direkt på lådan. En smidig nivåindikator sitter alldeles intill påfyllningshålen så man enkelt ser hur mycket vatten som finns kvar i behållaren.

SavedPicture-201579104419.jpg

Sen klipper man bara upp ett  hål på ovansidan av säcken och planterar sina växter direkt i detta! Nackdelen är väl att det inte går att plantera ner tomaterna sådär djupt som jag gärna vill sätta dem, men det löste jag genom att trycka ner dem lite på snedden istället..

SavedPicture-201579104425.jpg

Kommentera

