Benny & Gullan!

Jag är svag för växtsorter med fina namn, senaste tillskottet i skaran är nog mina svarta vinbär av sorten Ben Gairn, eller Benny som han kallas här hemma. Dessutom står han intill Gullan, mina vita vinbär. Hur gulligt låter inte det, Benny & Gullan? Bägge har mogna bär i klasarna nu, men eftersom Gullan har några fler år på nacken än Benny så ger hon också lite större skörd..

SavedPicture-2015721221452.jpgSavedPicture-2015721221431.jpgNaturligtvis har jag röda vinbär också (vilken köksträdgård vore komplett utan röda vinbär liksom?), men de har inte alls lika fina namn.. Röda Holländska? Nä, tacka vet jag Gullan & Benny! ❤SavedPicture-201572122151.jpgVinbär är för övrigt en extremt tacksam växt, så stor skörd för en minimal arbetsinsats! Och betydligt mer användbar än man kanske först tror, saft & gelé i all ära, men vad sägs om paj eller sill? Och vet du inte just nu vad du vill göra av vinbärsskörden går bären faktiskt utmärkt att frysa in hela. Man behöver inte ens repa dem av klasarna innan! 🙂

Kommentera

