Förvuxna sockerärtor är också ärtor!

SavedPicture-2015730232941.jpgJag har tydligen inte varit så noggrann när jag skördat sockerärtor för nyss hittade jag en hel drös med förvuxna, uppsvullna ärtskidor.SavedPicture-2015730232955.jpgMen istället för att plocka dem och slänga dem direkt i komposten, alternativt låta dem sitta kvar och mogna till nytt utsäde (vet dock inte hur sortäkta de hade blivit eftersom jag odlar fyra olika sorters sockerärtor?) så bestämde jag mig för att ärtor är ärtor och spritade dem för att sen ge dem ett hastigt uppkok innan jag körde ett par varv med stavmixern och förvandlade de förvuxna ärtbaljorna till prima ärtpuré!SavedPicture-201573023303.jpgI mitt fall är purén tänk att användas som babymat så jag frös jag in den i iskubslådor, men jag vågar nästan lova att den skulle utgöra en utmärkt bas till en grön ärtsoppa (Crème Ninon)!

Kommentera

