Då var det dags igen, gott nytt odlingsår!

En ny odlingssäsong är i antågande innan den förra helt har hunnit avslutas (här hos mig i alla fall!). Vitlöken kom i jorden i slutet av november och veckorna innan jul skördade jag både rödbetor, morötter, grönkål och purjolök. Mitt odlingsår har liksom intet stopp- eller startdatum på det viset utan det flyter liksom bara på…

Snart är det hur som helst dags att så de första fröerna (det blir nog kronärtskockor, chili, paprika och kanske nån liten Vilmatomat), men än så länge försöker jag hålla mig i skinnet. Liiite i tidigaste laget är det ändå. Jag får nöja mig med planerande och inspirationssurfande ett tag till, men det är nog bara en tidsfråga innan jag inte kan hålla fingrarna ur jorden längre..

För att fördriva sega januarikvällar så läser jag trädgårdsbloggar och -tidningar, funderar på vad vi ska odla var i år, hur jag ska få plats med allt och på nya saker jag vill testa! I år vill jag t ex ha mer blommor i min köksträdgård, framförallt ätbara sådana som ringblommor, krasse, blåklint, tagetes osv. Och så vill jag odla ännu mer spenat, persilja, dill och gräslök! Oavsett hur mycket jag tycks odla av de sorterna så räcker de aldrig så länge som jag vill.. För att inte tala om alla nya tomatsorter jag vill testa! Nu när jag har mitt växthus är jag ju inte lika begränsad i mitt urval längre, och detsamma gäller såklart chili och paprika…

Men, än så länge är jag som sagt bara på planeringsstadiet. Vi får väl se när våren kommer, hur många av mina planer som blir förverkligade och om det ens blir nån sommar att tala om i år.. 🙂

2 thoughts on “Då var det dags igen, gott nytt odlingsår!

Kommentera

