Ärtskott och favoritblogg!

I väntan på att säsongen ska dra igång på riktigt så surfar jag trädgårds- och odlingssidor så det står härliga till. En av mina favoritbloggar är Skillnadens trädgård, Sara som driver den och odlar är lite av min idol. Hon tänker och resonerar ungefär som jag själv gör, fast större liksom. Grönsaksodling galore med extra allt!

Hur som helst, häromdagen när jag läste hennes blogg så blev jag påmind om att det var länge sen jag odlade egna ärtskott inomhus (typ ett år sen skulle jag tro..). Ärtskott är typ bland det enklaste man kan odla i fönsterbänken. Minst lika enkelt som smörgåskrasse, men bra mycket snyggare! Och så är de goda också, och proppfulla med klorofyll och vitaminer..
Allt som behövs är nån sorts låda med lite jord i och en näve gula ärtor! Jag brukar blötlägga ärtorna innan sådd (jag tycker att det går snabbare så), och när de har svällt så strör man bara ut dem jämt över jorden. Ställ ljust i  fönsterkarmen och håll fuktigt och inom en vecka har du späda små skott att förgylla din sallad/macka/snacksstund med!

Andra lättodlade grödor att odla i fönsterbänken på samma vis är t ex plocksallat och ruccola. Det blir rätt små och klena plantor i det skrala vårljuset, men det är lyxigt att kunna plocka egenodlade salladsblad inomhus i januari! 🙂

2 thoughts on “Ärtskott och favoritblogg!

  1. Jag följer henne mest på facebook och instagram och någon gång är jag inne på bloggen eller läser i Land. Igår tipsa hon om vitlöksskott. Det lät väldigt gott! Du är min favorit och förebild. Vill tänka mer som dig (och sara då) och odla mycket mer än jag lyckats med de senaste åren.

    • Vitlöksskott är supergott! Brukar peta ner de där vitlöksklyftorna som börjat växa i en kruka i köksfönstret och sen klippa blasten när den kommer upp. Och på sommaren nallar jag blast av de som växer i landet. Gott både på mackor och i sallad… 🙂 Och bara så du vet, jag är supersmickrad över att du ens nämner mig och Sara i samma mening! ❤ Kram på dig, hoppas du har en trevlig lördagskväll!

Kommentera

