Sallad på gång!!

En eftermiddag för knappt en månad sen sen kliade det så illa i mina odlingsfingrar att jag bara var tvungen att göra nåt åt det.. Utomhus var vädret ganska kallt och trist men inne i växthuset kändes det desto behagligare. Så jag fyllde tre pluggboxar med såjord och sådde sallat, spenat och rädisor. Sen ställde jag in pluggboxarna i växthuset i växthuset och hoppades på det bästa.

Termometern där ute visade på nån enstaka minusgrad nattetid som kallast så efter knappt två veckor hittade jag de här små sallatsbebisarna i en av pluggboxarna!
Men sen kom Den Kalla Natten. En enda natt med tio minusgrader. Helt utan förvarning… Jaha, nu är det kört tänkte jag och förberedde mig på att så en ny omgång sallad.. Men se där misstog jag mig! Nu, ytterligare nån vecka senare ser det ut så här i pluggboxen; massor med små söta groddplantor som trängs och vill upp!Och i boxen där jag sådde rädisor ser det ut så här, inte riktigt lika trångt men mycket på gång! Återstår att se om rädisor gillar att bli omskolade, annars blir det rädisblast i salladen.Men än är det för kallt att sätta ut dem på friland så det lutar åt att de får växa i en balja inne i växthuset när de blir för stora för pluggboxen. Och för säkerhets skull har jag nu klätt in hela det lilla växthustältet i bubbelplast… 🙂

One thought on “Sallad på gång!!

  1. Pingback: Nu grönskar det i pluggboxarna! | Nyponvillans trädgårdsblogg

Kommentera

