Tips på utsäde till jordärtskockor!

Om du liksom många andra vill prova på att odla jordärtskockor så behöver du utsäde; rotknölar som man sätter ner i jorden likt potatis ungefär. Har du då ingen god vän eller granne som redan odlar jordärtskockor och kan förse dig med knölar är du hänvisad till plantskolornas utsäde, oftast hutlöst dyra eller vad sägs om 39 kr/knöl för en planta i kruka eller över 200 kr för tio lösa knölar?

Om du nu inte gör som jag gjorde häromdagen vill säga…
I mataffärens grönsaksdisk hittade jag ekologiska svenskodlade jordärtskockor, 15 kr för 15 knölar (500g). Visst, du har kanske ingen aning om vad det är för sort, men de är odlade i Sverige under ekologiska förhållanden. Alltså borde de fungera alldeles utmärkt i en hemträdgård som min tänker jag!Och eftersom min plan var att plantera dem, letade jag reda på en påse knölar som redan hade fått små ”ögon”, skottanlag där stjälkar, blad och rötter kommer växa ut så småningom!

Nu är de tillfälligt planterade i pluggbrätten ute i växthuset tills jag kommer på vart de ska få växa i år! 🙂

3 thoughts on “Tips på utsäde till jordärtskockor!

Kommentera

