Skillnad på spenat och spenat…

Det är inte bara den förodlade sallaten som har fått komma ut på friland, även spenaten är nu utflyttad i en alldeles egen pallkrage, än så länge täckt med dubbla lager fiberduk. Pallkragen ska  så småningom fyllas med majs och kanske lite bönor är det tänkt, men än dröjer det länge tills de två värmeälskarna behagar stå ut med nattemperaturerna utomhus. Tills dess tänker jag fylla bädden med spenat och äta tills det sprutar ur öronen på mig! Alternativt tills jag får muskler i stil med Karl -Alfreds… 😉
Hur som helst, när jag ändå satt där på huk i kökslandet och planterade så passade jag på att tjuvkika lite i kallbänken intill där jag också sått spenat, och sen jämförde jag dessa med spenat som jag sått på friland.

På friland (dock under ett tunt lager fiberduk) sticker små söta groddplantor upp sina långa smala hjärtblad..Spenaten i kallbänken däremot stoltserar redan med första paret karaktärsblad!
Längst har såklart de förodlade (inne i kallväxthuset) kommit, här är redan andra omgången karaktärsblad på god väg…

Så stor skillnad gör alltså odlingsplatsen! Alla tre sådderna är gjorda ungefär samtidigt (ge och ta nån dag) och ändå skiljer det så mycket; ungefär ett bladpar mellan varje grupp…

Till nästa år blir planen helt klart att förodla mycket mer spenat inne i växthuset tidigt på säsongen!

Kommentera

