Älskade kompost!

Jag gillar mina komposter. Jag gillar tanken med kompost. Att resterna av det vi äter & odlar kommer jorden till godo och får göra nytta igen.

Själv har jag tre stycken varav två varmkomposter ”Greenline Master”.

WP_20140525_09_21_43_Pro

WP_20140525_09_28_29_Pro

Dessa varvar vi mellan (fyller den ena under ett år, och som sen får stå och mogna i ett år medans vi fyller den andra) och där slänger vi allt komposterbart från hushållet, grönsaksrens, krossade äggskal, överblivna matrester, hushållspapper mm. Dessutom blandar jag upp det med diverse torrt rens från trädgården (löv, vissna växtdelar osv) för att den inte ska bli för blöt och kväverik. Jag gissar att nästan hälften av våra fd hushållssopor numera går i komposten och det känns bra! Och jag känner mig glad som fått komposten att funka så bra, de luktar knappt alls, drar inte till sig skadeinsekter och håller sig relativt varma även under vintern (snön smälter på locket till komposten så länge det inte är tvåsiffriga minusgrader ute).

Den tredje komposten är en trädgårdskompost, eller kallkompost om man hellre vill det.

WP_20140525_09_25_35_Pro

WP_20140525_09_19_54_Pro

Den låg redan i ett skuggigt hörn av trädgården när vi flyttade in och där hamnar det mesta av vårt trädgårdsavfall, det kan vara alltifrån uppgrävd grässvål när vi anlagt nån rabatt eller planterat nåt nytt i gräsmattan, till ihopräfsade löv eller klipp från häcken. Även det mesta visset och torrt växtmaterial från kökslandet hamnar här, det är en bra buffert när man behöver ha torrt kolrikt material i nån av varmkomposterna…

De bägge komposttyperna kompletterar varandra fint och fyller våra behov. Varmkomposterna genererar näringsrik jord med hög mullhalt som gör sig perfekt i kökslandet och grönsaksodlingarna, trädgårdskomposten blir lite magrare jord, perfekt till utfyllnad eller planteringsjord till växter som inte vill ha så näringsrik jord.

 

En reaktion på ”Älskade kompost!

  1. Pingback: Komposttömning! | Min trädgårdsblogg

Lämna en kommentar