Skördar mynta!

Myntan i min ”mojitorabatt” (läs mer om den här) började se stor och frodig ut, plus att den visade tendenser till blomknoppar. Dags att börja skörda med andra ord!
Mynta hos oss används främst till olika desserter, i sylt och marmelad och till läskande sommardrinkar såklart, så jag föredrar att frysa in den. Jag tycker att smak och arom bibehålls bäst så.. Vill man å andra sidan ha sin mynta till te eller i matlagning så kan det vara en bra idé att torka den!
Jag börjar hur som helst med att klippa av kvistarna en bit ner på stjälken, jag lämnar alltid några bladpar kvar så att myntan kan komma igen och skjuta nya skott. Sen tar jag in skörden och sköljer av den under iskallt vatten.

Därefter låter jag den rinna av ordentligt innan jag ev repar av bladen från stjälkarna och/eller hackar den (grovt eller fint beror på vad det ska användas till; finhackade blad till desserter och grovhackade blad och stjälkar till drinkar).Sen fyller jag vanliga ziplockpåsar och plattar  till dem innan jag lägger dem i frysen. Supersmidigt att bara bryta av en lagom stor bit fryst myntahack när man ska använda den!

Lämna en kommentar