Komposttömning!

Trädgårdsmässan i förra veckan och den gångna helgens fina väder fick verkligen igång min lust för trädgårdsarbete! När alla tomma bäddar var rensade och grävda var min nuvarande varmkompost (jag har skrivit om mina komposter bl a här tidigare) så full att jag var tvungen att ta tag i något jag dragit mig lite för, nämligen att tömma den. Jag har som sagt två varmkomposter, Greenline Master, som jag varvar mellan. Jag började fylla den ena när vi flyttade in hösten 2012, och ett drygt år senare var den första behållaren full och det blev dags att starta upp kompost nr två. Ettan fick stå orörd och gotta till sig och har gjort det (med några små undantag när jag behövt nalla lite fin kompostjord) fram tills i söndags. Fram tills i dess har jag alltså aldrig behövt tömma någon av dem, och jag var lite rädd att det skulle vara ett jätteprojekt att ta tag i men jag bedrog mig som tur var! Clipsen som håller ihop sidorna var superlätta att demontera och sen var det bara att försiktigt lyfta bort en av de fyra väggsektionerna och börja skyffla jord.

SavedPicture-201538213117.jpg

Svårt att tänka sig att den här fina jorden varit alltifrån apelsinskal och makaroner till torra löv och vissna växter…

Sju skottkärror med prima kompostjord landade jag på och det räckte för att toppdressa nästan alla bäddarna i landet!

SavedPicture-201538213157.jpg

SavedPicture-201538213235.jpg

Sen var det dags att starta om kompost nr ett så att den nu proppfulla nr två kan få vila ett år.

Jag bottnar alltid mina komposter med ganska grovt och torrt material. Torra kvistar och växtrester passar utmärkt, detta för att det inte ska bli för kompakt i bottnen av behållaren utan luft ska kunna cirkulera till en början.

SavedPicture-201538213219.jpg

Sen ser jag en bra kompostjord lite som en surdeg och själva komposten/behållaren lite som limpan. För att få till en bra limpa (kompost) krävs att man har en slatt surdeg (jord) med rätt jästkultur (mikroorganismer/djurliv).

SavedPicture-201538213213.jpg

Många fina maskar i en liten spade med kompostjord!

Så i med ett par spadar kompostjord från den nyss tömda behållaren och så röra runt  lite så man har en fin blandning att börja med.

SavedPicture-201538213228.jpg

Sen är det bara att fylla på med allt komposterbart! Vi slänger utöver allt vegetabiliskt mat- och trädgårdsavfall även äggskal, samt kött och fiskrester (ben undantaget!) i vår kompost. Den är så snabb och gräver man bara ner animaliskt avfall nån cm så blir det varken problem med lukt eller insekter (flugor) som det annars lätt kan bli..

Har du inte redan en kompost i din trädgård så tycker jag absolut att du ska fundera på att skaffa en! Börja med en enklare kallkompost om du tycker att varmkompostering verkar krångligt. Efter ett tag när man har fått ett hum om hur det funkar så kan man alltid utöka sitt kompostinnehav! Och inte nog med att man själv kan tillverka jord av toppklass, man hjälper dessutom till att minska både sopbergen, utsläppen från fordon i samband med sophantering samt sina sophanteringskostnader.. En win-win-lösning helt enkelt!

3 reaktioner på ”Komposttömning!

    • Ja, det hade faktiskt varit mycket bättre! Både ur odlings och miljö/hållbarhetsperspektiv.
      Här hos mig går det förvisso att köpa kompostjord, men inte säckvis då, utan i ”lösvikt” med lastbil…

Lämna en kommentar